Drogowe Spółki Specjalnego Przeznaczenia
Nr: #8192 Info: Function eregi() is deprecated in /home/budujcom/public_html/test/modules/news/news.module.inc.php at 38 line
Sejm uchwalił ustawę o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (SSP), które będą przygotowywać lub realizować inwestycje drogowe. Nr: #8192 Info: Function eregi() is deprecated in /home/budujcom/public_html/test/modules/news/news.module.inc.php at 41 line
Zgodnie z intencją rządu, spółki mają być powoływane do realizacji najważniejszych, priorytetowych zadań rządu w zakresie infrastruktury drogowej.Zgodnie z ustawą, spółki specjalnego przeznaczenia będą tworzone jako spółki akcyjne. Minister transportu obejmie, w imieniu Skarbu Państwa, całość ich kapitału zakładowego. Kapitał zakładowy każdej spółki wyniesie nie mniej niż jeden milion złotych.
Przewiduje się, że minister transportu będzie zawierał ze spółkami umowy, w których określone zostaną konkretne zadania i szczegółowe warunki ich realizacji. Spółki będą mogły korzystać ze zwolnionych z opłat prowizyjnych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa.
Spółki miałyby też przejąć część zadań Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Będą mogły np. nabywać grunty pod budowę dróg i przejmować od GDDKiA dokumentację potrzebną do przygotowania inwestycji drogowych. Spółki, aby przygotować lub zrealizować inwestycje, będą mogły zawrzeć z wykonawcą umowę na budowę i eksploatację drogi lub tylko na jej eksploatację. Koszty utworzenia spółek będzie pokrywał minister transportu.
Przygotowanie przedsięwzięć drogowych lub ich wykonanie ma być finansowane z kilku źródeł. Projekt wymienia m.in.: budżet państwa, środki bezzwrotne Unii Europejskiej, środki Krajowego Funduszu Drogowego, pożyczki i kredyty zaciągane przez spółkę lub Skarb Państwa, emisję obligacji, środki własne spółki.
Ustawa wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu.
Źródło: Puls Biznesu z dn.11.12.2006